نقد و بررسی و معرفی فیلم دونده هزار تو + تریلر
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
دیگر موارد
آمار وب سایت

معرفی فیلم دونده هزارتو The Maze Runner 2014

تریلر                                                                            

 

Wes Ball

کارگردان : وس پال

بازیگران :

دیلان اوبرین در نقش توماس

Thomas

کایا اسکادلاریو در نقش تریس

Teresa

امل آمین در نقش آلبی

Alby

توماس برودی-سانگستر در نقش نت

Newt

بلیک کوپر در نقش چانک

Chuck

ویل پالتر در نقش گالی

Gally

منتقد: جیمز براردینلی - امتیاز 5 از 10 (2 از 4) 

علیرغم شروعی فوق‌العاده و 45 دقیقه نخست جذاب، «دونده هزارتو» را میتوان یکی از ضعیف‌ترین فیلم‌های فرا آخرالزمانی مختص جوانان سال‌های اخیر خواند.

ناتوانی فیلم در حفظ انرژی اولیه‌اش در سراسر فیلم منجر به تجربه ای مأیوس کننده شده است. پلان آخر مبهم (به همراه «الهام‌های» نامتناسب و گیج کننده) و پایانی باز به این نارضایتی دامن میزنند. 

«دونده هزارتو» شروع فوق‌العاده ای دارد و صرفاً بر اساس نیمه نخستش، ظاهراً میتواند موفق باشد. اما متأسفانه، ویژگیهایی که باعث جذابیت فیلم میشوند خیلی زود بخار میشوند و به هوا میروند.

فیلم دونده هزارتو The Maze Runner 2014 - 1

با از بین رفتن حس اسرارآمیز فیلم، «دونده هزارتو» نیز قدرت حفظ بیننده را از دست میدهد. هر چه بیشتر درباره موقعیت شخصیت‌ها اطلاعات به دست میآوریم، باورپذیری داستان کمتر میشود.«دونده هزارتو» دارای چندین ایده خوب است اما خط روایی فیلم با وصله پینه کردن آن‌ها به هم محصولی ژنریک و ناامید کننده را رقم زده است.

فیلم دونده هزارتو The Maze Runner 2014 - 2

از این بدتر، فیلم به جای این که پایانی دلپذیر را پیش چشم بیننده ترسیم کند دچار وقفه میشود و بیننده را مجبور میکند برای مطلع شدن از سرنوشت قهرمانان قصه تا اکران دنباله فیلم در آینده ای نامعلوم صبر کنند.در نتیجه، «دونده هزارتو» را نمیتوان فیلمی مستقل در نظر گرفت.

شاید افزودن یک یا دو فصل دیگر (کتاب منبع فیلم سه قسمت دارد) بتواند بی انسجامی که فیلمنامه در 30 دقیقه پایانی خود نمایش میدهد را از بین ببرد. 

فیلم دونده هزارتو The Maze Runner 2014 - 3

«دونده هزارتو» با ورود توماس (با بازی دیلن ابرایان) به مکانی اسرارآمیز به نام «بیشه» شروع میشود. این مکان، که از فیلم «ارباب مگس‌ها 1990 Lord of the Flies» الهام گرفته است، محل زندگی گروهی از پسران نوجوان است و درست در مرکز هزارتویی عظیم قرار دارد.

فیلم دونده هزارتو The Maze Runner 2014 - 4

به نظر میرسد که فرار از «بیشه» غیرممکن باشد چون شب‌ها نمیتوان سالم از این هزارتو رد شد. این هزارتو هر روز تغییر میکند و بعد از تاریک شدن هوا «عزاداران غول آسا» در دالان‌هایش گشت میزنند.

فیلم دونده هزارتو The Maze Runner 2014 - 5

پسران بیشه جامعه ای بدوی و عملگرا را تشکیل داده‌اند، که در آن هر کس وظایف محول شده به خود را انجام میدهد. رهبر این جامعه آلبی (با بازی امل آمین) است، که بیش از بقیه (3 سال) آنجا بوده است.

فیلم دونده هزارتو The Maze Runner 2014 - 6

معاونان او نیوتِ فکور (با بازی توماس سنگستر) و گالی جنگجو (با بازی ویل پولتر) هستند. توماس نیز مانند بقیه در حالی وارد هزارتو شده است که همه چیز از حافظه‌اش پاک شده است؛ او به جز اسمش هیچ چیز دیگری از گذشته خود را به یاد نمیآورد. او همچنین میل شدیدی به دونده هزارتو شدن و یکی از چندین پسری که وظیفه‌شان عبور از هزارتو در طول روز و نقشه برداری از پیچ و خم‌های آن است دارد. 

 توماس سنگستر، دیگر بریتانیایی این فیلم (و تنها فردی که اجازه دارد لهجه مادری خود را حفظ کند) ممکن است برای طرفداران سریال «بازی تاج و تخت Game of Thrones» آشنا باشد. او نقش همراه بران استارک، جوین رید، را در آن سریال ایفا میکند.

فیلم دونده هزارتو The Maze Runner 2014 - 7

شرایط در بیشه بعد از وقوع دو اتفاق به شدت تغییر میکند: آلبی در عبور از یکی از هزارتوی ها به شدت آسیب میبیند و ترزا (با بازی کیا اسکودلاریو) وارد بیشه میشود. او نخستین دختری است که وارد بیشه شده و طبق یادداشتی که همراهش است او آخرین فردی است که به بیشه آمده است. 

فیلم دونده هزارتو The Maze Runner 2014 - 8

کیا اسکودلاریو، یکی از پایه های دائمی برنامه های تلویزیونی بریتانیا از سال 2007، نقش چندان پررنگی ندارد و البته هرگز نمیتواند جنیفر لارنس را در ایفای نقش یک زن غالب به چالش بکشد. 

فیلم دونده هزارتو The Maze Runner 2014 - 9

در رأس بازیگران جوان و اغلب مذکر فیلم دیلان اوبرایان، بازیگری جذاب با طرفداران بسیار در نتیجه بازی های اش در سریال «گرگ نوجوان Teen Wolf»، قرار دارد.

فیلم دونده هزارتو The Maze Runner 2014 - 10

ویل پولتر انگلیسی، که در «نارنیا 3» نقش یوستاس را بازی کرده و اخیراً هم در «ما میلر هستیم We're the Millers» دیده شده است، به خوبی با زیر و بم‌های یک کاراکتر منفور آشنا است.

فیلم دونده هزارتو The Maze Runner 2014 - 11

نخستین تجربه کارگردانی وِس بال (که قبلاً در زمینه جلوه های هنری و ویژه فعالیت میکرده) یک دست نیست. ظاهر فیلم ممکن است عالی به نظر برسد. طراحی صحنه تأثیرگذار است و جلوه های ویژه، در عین محدود بودن، یک دست هستند.

بال در ابتدای فیلم قادر به ایجاد تنش است. با این حال، در نزاعی که کمی بعدتر بین پسرها و غول‌ها در میگیرد، لرزش‌های دوربین، پن های (چرخش افقی - چپ و راست - دوربین روی یه مرکز دَوَران مثل سه پایه یا روی دست) سریع و کات‌های پشت سرهم عملاً به بیننده اجازه نمیدهند که بفهمد چه اتفاقی دارد میافتد.این رویکرد تا حدی نتیجه درجه PG-13 فیلم است، که به دوربین اجازه نمیدهد صحنههای خونین و مرگ آور را زیادی نشان دهد.

فیلم دونده هزارتو The Maze Runner 2014 - 12

چون با رمان اصلی (نوشته جِیمز داشنِر در سال 2007) آشنایی ندارم نمیتوانم در خصوص این که اشتباهات روایی فیلم، که البته زیاد هم هستند، نتیجه مشکلات کتاب یا محصول فیلم نامه نویسی یا تدوین ناشیانه هستند، اظهار نظر کنم.

رازهای مختلف از طریق تفسیرهای مبهم ارائه میشوند و چیزهایی مانند سبز شدن کاراکترها در جایی که منطقاً نباید آنجا باشند چرند هستند. فاکس برای ساخت دنباله این فیلم چراغ سبز نشان داده است بنابراین این فرصت را پیدا خواهیم کرد تا بدانیم شخصیت‌ها قرار است کجا بروند. شاید ساخت یک قسمت دوم قدرتمند بتواند طعم تلخ باقیمانده از تماشای قسمت اول را از ذهنمان بزداید.

 محیط فیلم :

عنوان عکس

عنوان عکس

عنوان عکس

عنوان عکس

عنوان عکس

 




:: موضوعات مرتبط: نقد و بررسی و معرفی فیلم و انیمیشن , عکس های دیدنی و جالب , اخبار روز , مجله ی فرهنگی و هنری , ,
:: برچسب‌ها: فیلم دونده هزار تو , فیلم های جدید , فیلم های باحال , فیلم های هیجانی , فیلم های تخیلی , the maze runner , دیلان اوبرین , کایا اسکاد لاریو , امل آمین , توماس برودی , بلیک کوپر , ویل پالتر , ,
:: بازدید از این مطلب : 17940
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : امیرحسین،حمیدرضا،امیررضا
ت : سه شنبه 1 مهر 1393
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
maryam در تاریخ : 1393/11/27/everythingforyou - - گفته است :
من از نیت وتوماس خوشم،می اید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی